ابزار وبلاگ ابزار سایت ابزار وبسایت ابزار رایگان وبلاگ

تبلیغات
تبلیغات متنی
گالری عکس سوسا
ابزار وبلاگ
پست های تصادفی وبلاگ

ابزارهای وبلاگنویسی


تصاویر زیباسازی وبلاگ در گروه بندی های مختلف + کد عکس


آشنایی با گوگل پاندا، الگوریتم هوشمند جستجوی گوگل. ◄ گوگل ►

آشنایی با گوگل پاندا، الگوریتم هوشمند جستجوی گوگل

پاندا یک ویرایش جدید از الگوریتم جستجوی گوگل که هر ساله ارائه می شود نیست.گوگل پاندا (Google Panda) سلسله تغییراتی است که از اواخر فوریه 2011 (اسفند 1389) در الگوریتم نمایش نتایج جستجو در گوگل اعمال شد و همچنان ادامه دارد. این تغییرات با هدف کاهش رتبه سایت های «کیفیت پایین» دنبال می شود و سایت های باکیفیت را در رتبه های بالای نمایش نتایج جستجو نشان می دهد.
در اصل پاندا برای تغییرات موثر و هدفمند در رتبه بندی سایت ها ، حذف اسپم ها و سایت های دارای محتوا قدیمی و کم ارزش و یا کپی برداری شده عرضه شده است.

google panda,پاندا گوگل, گوگل پاندا

با ورود پاندا دیگر از سایت های زرد ( سایت هایی که کپی برداری می کنند و یا اطلاعات نامربوط در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهند) خبری نیست. می توان گفت گوگل پاندا جهت سالم سازی وب سایت ها و تفکیک و ارتقای محتوای مفید و موثر ار مطالب قدیمی، بی ارزش و کپی شده عرضه شده است. 
با گوگل پاندا و حساسیت هایش در رتبه بندی سایت ها دسترسی به مطالب مفید و پر محتوا برای کاربران دو چندان می گردد.

گوگل جزئیات زیادی در مورد نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی خود منتشر نمی کند، و شاید یکی از رموز موفقیت آن در برابر رقبا را باید در همین نکته دید. با این وجود، وبلاگ رسمی وب مستر گوگل بر روی Blogspot تاکنون با وب مسترها مهربان بوده و گاه به گاه نکاتی را در مورد شاخصه های مورد نظر پاندا در دست چین کردن و رتبه بندی وب سایت ها منتشر می کند. به طور مثال در بخشی از یکی از پست های این وبلاگ آمده است:

« محتوای کیفیت پایین در بخش هایی از سایت می تواند روی رتبه کل سایت تاثیر بگذارد. »

بر اساس این شاخصه، بدون شک باید فکری به حال محتوای کیفیت پایین که ممکن است مدت ها قبل بر روی وب سایت خود منتشر کرده اید بکنید، یا آن ها را اصلاح و بازبینی کنید یا برای همیشه حذفشان کنید.

تفاوت عملکرد عمومی جستجوی گوگل با پاندا
عملکرد الگوریتم پاندا نسبت به الگوریتم کلی جستجو در گوگل متفاوت است. در حالت عادی با اضافه شدن یک لینک به یک وب سایت، روبات های گوگل به آن سر می زنند و آن را ایندکس می کنند. این موضوع در مورد سایت هایی که رتبه بالایی دارند در زمان کوتاهی انجام می پذیرد و سایت هایی که رتبه پایین تری دارند، معمولا از یک تا چند روز باید صبر کنند تا لینک آنها نیز ایندکس شود و در نتایج جستجو نمایش داده شود.

اما همانطور که اشاره شد پاندا عملکردی متفاوت دارد؛ پاندا با هر بار آپدیت به وب سایت ها سر می زند و بر اساس شاخصه های خود آنها را رتبه بندی می کند. در این زمان، وب سایت های زیادی ارتقاء پیدا می کنند و بسیاری نیز مورد غضب پاندا قرار می گیرند و سقوط می کنند. تا آپدیت بعدی پاندا - که طبق سابقه گاهی ممکن است از چند روز تا چند هفته متغیر باشد - وب سایت هایی که دچار کاهش بازدید شده اند باید خود را با شاخصه های پاندا به روز کنند تا بار دیگر رتبه خود را به دست آورده ، یا حداقل بیشتر کاهش رتبه پیدا نکنند.

google panda,پاندا گوگل, گوگل پاندا

شاخصه های مد نظر پاندا
در مورد شاخصه های مدنظر پاندا باید به تفصیل سخن گفت. اما می توان به طور کلی و خلاصه به مواردی که در مدیریت یک وب سایت باید از آنها فاصله گرفت را به شرح ذیل بر شمرد:
(گرچه این لیست نمی تواند لیست کاملی باشد)

» استفاده بیش از حد از تبلیغات
» متاتگ ها و تگ های نامناسب در وب سایت
» استفاده بیش از حد از یک تگ یا تگ های نامربوط در یک صفحه
» لینک های شکسته (به طور مثال لینک هایی که به خطای 404 منتهی می شوند)
» وجود محتوای کیفیت پایین در کل وب سایت یا بخشی از آن
» زمان کوتاه حضور هر کاربر بر روی وب سایت
» مشکلات فنی وب سایت
» استفاده از قالب های آماده

بکار بستن شاخصه های مدنظر گوگل پاندا، در حوزه SEO یا «بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو» قرار دارد. نکته مهم آنکه اکنون دیگر زمان فریب گوگل با استفاده از ترفندهای خاص بهینه سازی به پایان رسیده است. بدون شک پاندای گوگل باهوش تر از همیشه در بالاترین نقطه الگوریتم جستجوی گوگل نشسته و بر عملکرد سایت ها و گردانندگان آن نظارت می کند.

گوگل پاندا در ایران
نشانه هایی از ورود گوگل پاندا به ایران و تاثیرات آن بر سایت فارسی زبان وجود دارد. اگر در زمینه بهینه سازی سایت فعالید و یا از کابران با سابقه اینترنت هستید احتمالا" در نتایج جستجوهایتان با تغییرات محسوسی روبه رو شده اید. سایت هایی که تا دیروز در صفحه اول بودند دیگر به چشم نمی خورند؟ چرا؟ آیا از تاثیرات گوگل پاندا و حساسیت آن در رتبه بندی سایت هاست؟ البته هنوز با قطع و یقین نمی توان در این مورد صحبت کرد اما دیر یا زود گوگل پاندا فرا گیر خواهد شد.

google panda,پاندا گوگل, گوگل پاندا

در اینجا سوالی مطرح می شود . از کجا بفهمیم سایت ما دچار گوگل پاندا شده است؟!
برای اینکه ببینید سایت شما دچار مشکل شده است، بروز تغییرات زیر را در سایت خود بررسی نمایید:

• پست های شما به سرعت قبل ایندکس نمی شود.
• ورودی شما به شدت کم شده است.
• بازدید کننده های شما کم شده اند.
• مدت زمان بازدید از سایت شما به صورت محسوس کاهش یافته است.
• پست های شما ایندکس شده و در صفحات اول قرار می گیرند اما بعد از مدتی سقوط می کنند.
• پست های قبلی شما که در صفحات اول بودند، اما دیگر نیستند.
• سایت خود را در لیست سیاه گوگل چک می کنید و متوجه شدید گاهی اوقات در این لیست هستید و گاهی نیستید.

اگر شما نیز مدیر وب سایت هستید. باید مراقب باشید! وب سایت شما نیز ممکن است در خطر سقوط به رتبه های پایین باشد.



پانویس

گوگل پاندا عنوان خود را از نام خانوادگی یکی از مهندسان اصلی این پروژه در شرکت گوگل به نام ناونیت پاندا (Navneet Panda) گرفته است.